כיצד להתגבר על הפחד מרופא השיניים

אמאל׳ה, כאב שיניים!

כמעט כולם מכירים את הסיטואציה - שתיתם מים קרים, או אכלתם קוביית שוקולד וכאב עז בחלל הפה מאותת לכם שאין מנוס אלא לקבוע תור לרופא השיניים.

רשימה ארוכה של מטלות דחויות אך הכרחיות מהדהדת במוחכם ומספקת לכם מגוון תירוצים מדוע זה לא יסתדר השבוע, או בשבוע הבא או במהלך החודש הקרוב. אל דאגה, אתם לא לבד.

נשאלת השאלה - מדוע חלק מהאנשים הולכים אל רופא השיניים ללא כל חשש וחלקם האחר נאלצים להיגרר לשם בכוח או רק בנקודה בה אינם יכולים לשאת עוד את הכאב?

מחקרים מראים כי רבים מהאנשים חוששים משלושה גורמי עיקריים: זריקת האלחוש המקומית, רעשי המקדחים והפחד מהכאב בזמן הטיפול עצמו. הוכח שיותר מ-75% מהאוכלוסיה סובלת מפחדים וחששות מטיפולי שיניים.

הטיפ הראשון בו נצייד אתכם יהיה לנסות ולהשיב את השליטה לידיכם. מה זה אומר?

כאשר המטופל יושב על כיסא הטיפולים, אין באפשרותו לראות מה נעשה בפיו, דבר המעצים את תחושת חוסר האונים. פחד זה ניתן לפתור בכך שמבקשים מהרופא להסביר כל צעד שנעשה, כל פעולה שמתבצעת, כל צליל שנשמע וכל טעם בו חשים. ההסבר יכול להרגיע במידת מה ולהפחית את רמת החרדה. חשוב שתרגישו שאתם יכולים לסמוך על הרופא שלכם, שיקנה לכם תחושת ביטחון ושינקוט בשקיפות ובפתיחות.

הטיפ השני היכול לסייע בהפחתת החרדה הוא להגיע לטיפול עם מלווה. זה יכול להיות חבר, בן זוג או קרוב משפחה שאתם מרגישים בנוח במחיצתו. תמיכה היא חלק חשוב בטיפולי שיניים ועצם העובדה שבקרבתכם מצוי מישהו שאכפת לו מכם, יכולה לעודד אתכם ולגרום לכם לחוש רגועים יותר כבר בשלב ההמתנה לטיפול.

טיפ שלישי עוסק באפשרויות אותן מציעה לנו הרפואה המודרנית כיום. ישנם כמה כלים ותרופות להפחתת כאב וחרדה ואנו מציעים לכם שלא לחשוש לבקש מהרופא המטפל להשתמש באחד מהם. תרופה נוגדת חרדה, גז צחוק ודומיהם - כל אלה יאפשרו לרופא לטפל בכם בצורה מיטבית, יעילה ומהירה ככל האפשר.

טיפ אחרון מתבסס על האימרה ״גם בדקה הקשה ביותר יש רק 60 שניות״. כמובן שיכולים להיות רגעים קשים, כאובים ומאתגרים במהלך הטיפול או בהחלמה ממנו. הזכירו לעצמכם שהכאב ואי הנעימות שאתם חשים יחלפו, שנקטתם בפעולה הנכונה כשבחרתם לטפל בבעיה ושאתם בדרך להחלמה ולתחושת הקלה.

שימרו על עצמכם ואל תשכחו לקבוע תור לביקורת.